Vitamíny musia byť 

Mikroživiny sú zasa dôležité vitamíny a minerálne látky, ktoré telo nevyhnutne potrebuje. Na rozdiel od makroživín však v oveľa menších dávkach. Niektoré z najbežnejších mikroživín, o ktorých by ste mali vedieť, sú horčík, draslík, železo, vápnik a všetky vitamíny od A do K, hrajú dôležitú úlohu v každom orgáne a bunke tela. 

Teória verzus prax 

Tak toľko teória, ale ako sa s ňou popasovať v praxi? Väčšina z nás určite vie, že zelenina a ovocie sú zdraviu a najmä deťom prospešné, ale ako presvedčiť malých vyznávačov čokoládového kultu, že je nutné pochrúmať aj brokolicu? S deťmi je to niekedy ťažké. Pádne argumenty o obsahu dôležitej vlákniny a jej prospechu pre naše vylučovanie na ne veľmi veľký dojem nerobia. A dokonca, ani teória o tom, že deti zjedia to, čo vidia odmalička, že konzumujú rodičia, nie vždy platí. Musíme na ne rafinovanejšie a použiť hlavne fantáziu. Výskumy dokázali, že ak zeleninu nakrájame na pásiky, kolieska, alebo úplný trhák – hviezdičky, zvyšujú sa naše šance na úspech. A keď na zeleninu nalepíme samolepku s obľúbenou rozprávkovou postavičkou, údajne si až päťdesiat percent detí vyberie brokolicu namiesto čokoládovej tyčinky. A stále platí metóda „ponúkať, ponúkať, ponúkať“. Zeleninu a ovocie, či už pokrájané na veselé tvary, alebo len jednoducho naporciovanú treba položiť na stôl a čakať. Budete prekvapení.

Whole foods

Veľká výhoda zdravej konzumácie je, že sa netreba trápiť s prípravou. Vo všeobecnosti je najideálnejšie konzumovať čo najviac „whole foods“ – to znamená neupravované a celé potraviny obsahujúce iba jednu zložku a sú stopercentne prírodné. Vyvarovať by sme sa mali polotovarov, majú vysoké množstvo kalórii, cukrov, tukov a takmer žiadne vitamíny či kvalitné živiny. Superpotraviny majú menej kalórií, viac živín v jednej porcii ako sa nachádza v celých „spracovaných potravinách“. 

Najmä pre deti sú absolútne nevhodné polotovary s obsahom transmastných kyselín, o ktorých sa výskumom na zvieratách zistilo, že poškodzujú pamäť a učenie. Obsahujú ich najmä margaríny, keksíky, plnky v koláčoch, lacné mliečne čokolády, zmrzliny, ale aj veľa vysmážaných potravín. Rovnako musíme deti chrániť pred farebnými sladkými nápojmi a džúsmi. Najlepšia zo všetkého je čistá voda. 

 

Foto: Shutterstock