Jeden nemá rád mäso, druhý kapustu a tretí nemôže segedín ani cítiť. Manžel potrebuje zdravým jedlom podporiť kondíciu, deti rastú každý deň ako z vody a treba do nich naládovať všetok „stavebný materiál“ a všetci by si radi pochutnali na záver na niečom sladkom, čo však neúprosne atakuje líniu. Veru, nie je to med lízať – variť zdravo, chutne a najmä pre každého.

Rodina je zoskupenie milovaných ľudí rôzneho veku, pohlavia a hlavne rôznych chutí. Každý, kto sa pravidelne stará o apetít a zdravie členov svojej rodiny, vie, že to nie je vždy jednoduché. A ešte nebodaj každý deň. Pripravili sme zopár nových inšpirácií, ktoré vás znova „nakopnú“ a dodajú vám chuť nielen správne jesť, ale aj variť. 

Bielkoviny, tuky, cukry 

Kvalitná výživa je, najmä v dnešnej dobe, nesmierne dôležitá. Správne zvolenými surovinami a ich primeranou úpravou do veľkej miery ochraňujeme členov svojej domácnosti od pravdepodobnosti vzniku srdcových ochorení, rakoviny, či obezity. Potrava, ktorú prijímame, ovplyvňuje všetky bunky a orgány nášho tela a v kombinácii so správnym životným štýlom určuje dĺžku nášho života. Pokrmy, ktoré pripravujeme, by mali pozostávať najmä z makroživín a mikroživín. Medzi makroživiny patria proteíny, tuky aj cukry. Sacharidov sa vôbec nemusíme báť, rovnako ako tuky patria do nášho jedálnička, samozrejme iba tie zdravé a telu prospešné, bez nich by telo sťažka správne fungovalo. Obsahujú vlákninu, podporujú spaľovanie tukov, sú potravou pre nám prospešné baktérie a hrajú úlohu aj pri tvorbe vitamínov a spolu s bielkovinami sú súčasťou viacerých protilátok tvoriacich náš imunitný systém. Ak chceme prijímať správne sacharidy, nemali by sme určite vynechať ovocie, zeleninu, strukoviny, niektoré mliečne výroby. Najmä zelenina by mala tvoriť minimálne polovicu každého denného jedla kvôli obsahu vlákniny a stopových prvkov. 

Niečo na mozog 

Tuky, najmä tie esenciálne ako omega-3 mastné kyseliny sú neuveriteľne zdravé, majú významný vplyv na naše telo, mozog a vývoj nervového systému, preto je nevyhnutné získavať ich z potravy pravidelne, keďže ich naše telo nedokáže vyprodukovať samo, ako iné tuky. Doplníme si ich najmä vďaka rybiemu oleju, tučnému rybiemu mäsu (losos, sardinky, treščia pečeň), morským plodom, riasam, orechom – hlavne vlašským a semienkam, napríklad ľanovým, konopným a chia semienkam. Omega-3 mastné kyseliny obsahuje aj mäso, vajcia, sója, ale i špenát, či ružičkový kel. Zdroje týchto tukov sú rozmanité, doprajte si ich, a hlavne deťom preto každý deň a zlepšite si tým svoje duševné i fyzické zdravie.

Rast a svaly 

Ak sa chceme správne stravovať, určite nesmieme ignorovať potraviny s vysokým obsahom bielkovín. Bielkoviny zastávajú predovšetkým stavebnú funkciu. Potrebujeme ich na rast a obnovu všetkých buniek a tkanív v tele, na činnosť svalov, na tvorbu hormónov, enzýmov, protilátok a ďalších biologicky významných látok. Výnimočne ich telo môže využiť aj ako zdroj energie. Rovnako ako tuky obsahujú esenciálne aminokyseliny a môžeme ich získavať z rastlinnej aj živočíšnej potravy. Favoritmi na popredných miestach v obsahu bielkovín sú najmä vaječný bielok, mäso (kuracie a morčacie prsia), mliečne výrobky (cottage cheese, grécky jogurt, srvátkové proteínové doplnky), všetky druhy rýb, strukoviny (sója, cícer, šošovica), obilniny – najmä ovsené vločky, orechy (mandle, arašidy) a semienka (tekvicové, sezamové, quinoa).