V poslednom období čoraz častejšie v spoločnosti rezonuje téma kvalitných potravinových výrobkov. Slovenský spotrebiteľ začína klásť väčší dôraz na kvalitu, ako na výhodnú cenu. V čase, keď sa na nás zo zahraničia valí jeden potravinový škandál za druhým, je to určite správne rozhodnutie.

V nákupných košíkoch sa nám objavujú vo väčšom počte lokálne slovenské výrobky od domácich farmárov a producentov. Podľa zistení aktuálnej štúdie Bayer Barometer s názvom „Svet sa točí okolo potravín“, viac ako tri štvrtiny Slovákov (77,6 %) v prieskume uvádzajú preferenciu potravín vyrobených na Slovensku. Toto je určite výborná správa pre slovenského konzumenta, ale aj pre našu ekonomiku. 

Domáce je najlepšie

„Paradajky zo Španielska, alebo cesnak z Číny môžu byť lacnejšie, hrozno z Talianska si môžeme kúpiť aj vo februári, ale aká je skutočná kvalita dovážaných potravín? Je ich cena a mimosezónna dostupnosť skutočne to, čo si na potravinách ceníme najviac? Niektoré potraviny ku nám cestujú až 2500 kilometrov, niektoré aj viac. Okrem toho, že takýto spôsob prepravy zanecháva ekologicky negatívnu stopu na našom životnom prostredí, ovplyvňuje aj kvalitu potravín. Aby ovocie a zelenina po takej náročnej a dlhej ceste vyzerali v regáloch obchodných reťazcov vábivo, skladujú sa v neprirodzených podmienkach, geneticky sa šľachtia, alebo sa zbierajú úplne nezrelé. Výsledkom je síce krásna červená paradajka z cudziny, ale keď si chceme doma na nej pochutiť, zistíme, že je tvrdá, bez arómy a bez chuti. A nemá v podstate ani žiadne vitamíny, namiesto toho obsahuje chemikálie zabraňujúce hnilobe a plesni počas dlhej prepravy. Mrazená lokálna potravina má väčšiu nutričnú hodnotu, ako takáto z dovozu. Preto slovenských potravinárov a poľnohospodárov teší vzrastajúci záujem Slovákov, o potraviny pochádzajúce zo slovenských surovín a vyrobené na Slovensku,“ uvádza Emil Macho, predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory. Slováci znovu začínajú objavovať plné chute a vône „domáckych“ potravín, také, aké si ich možno pamätajú ešte z babkinej záhrady, či domáceho dvora.

Možnosť výberu

Môže sa zdať, že dovozová politika nám ponúka väčšie možnosti vo výbere rôznych druhov potravín, najmä mimo sezóny. Ale nie je to celkom tak. Veľké obchodné reťazce ponúkajú v prvom rade sortiment, ktorý je u väčšiny spotrebiteľov obľúbený. Dôvodom je istota a stabilita v predaji. Avšak lokálny farmár napriek obmedzeniam v sezónnosti môže ponúknuť omnoho pestrejšiu druhovú skladbu tovaru. Navyše, nákupom od miestnych pestovateľov podporíme domácu ekonomiku, ale prispejeme i k vylepšeniu komunitných vzťahov v našom okolí a podporíme životné prostredie v regióne, kde žijeme. 

Geneticky sme prispôsobení konzumácii potravín dopestovaných v našich zemepisných šírkach. Mnoho alergických reakcií vzniká práve v dôsledku príjmu cudzokrajného ovocia, napríklad citrusových plodov. Náš tráviaci a imunitný systém si s nimi častokrát nevie poradiť. Aj preto pediatri odporúčajú pre dojčatá ako prvú pevnú stravu práve lokálne ovocie a zeleninu. Mrkva, zemiaky, jablká či hrušky sú vhodnejší príkrm ako banány alebo pomaranče. 

Poctivý obchod

Samozrejme, aj pri domácich potravinách treba byť obozretný a vyberať si to najlepšie. Vizuálne ľahko zhodnotíme, či sa nám produkt pozdáva, alebo nie. Zaujme nás farba, tvar, dotykom môžeme skontrolovať čerstvosť a kondíciu ovocia, či zeleniny. Pri konzumácii môžeme zhodnotiť, ako na nás tovar zapôsobil po chuťovej stránke. Ako však bežný konzument zistí, za akých podmienok sa mu dostane do rúk skutočne čerstvé a slovenské pečivo alebo mäso? Ako zistí, či nebol výrobcom oklamaný?

Jedenkrát ročne, v priebehu mesiaca december a január, prebieha na základe anonymného dotazníka hodnotenie výrobcov zo strany spotrebiteľov. K jednotlivým kritériám pridávajú respondenti naplnenie jednotlivých kritérií vo forme percentuálneho hodnotenia. Výsledkom hodnotenia „Poctivého obchodu“  je priemer hodnotiacich kritérií a stupnica rozdeľujúca obchodníkov do troch kategórií : 

 100 %-90 %

Obchodník je skutočne poctivým obchodníkom, ktorý ctí základné parametre obchodu

 a je skutočne férovým partnerom slovenského výrobcu.

 90 % - 70 %

Obchodník je vo viacerých oblastiach férovým obchodníkom,

 niektoré parametre obchodu sú však nastavené tak, že nemajú charakter vyváženosti a neprimerane obchodníka zvýhodňujú.

 70 % - 0 %

Ide o nepoctivého obchodníka, ktorý vedome porušuje platné zákony, 

nerešpektuje obchodné princípy a snaží sa za každú cenu maximalizovať svoj zisk bez ohľadu na trhovú situáciu,

 či záujem konečného spotrebiteľa.

Označenie „Poctivý obchod“ má pre obchodníka platnosť jeden kalendárny rok. Táto iniciatíva vznikla ako reakcia na dlhodobo pretrvávajúce nekalé obchodné praktiky v potravinárskom sektore. Nákupom v poctivom obchode tak aj spotrebiteľ vie, že prispel k tomu, aby jeho obľúbený výrobok nestratil na kvalite, nezanikol, a má istotu, že ide o slovenský výrobok, vyrobený rukami slovenských pekárov, mäsiarov, mliekarov a ostatných výrobcov. Viac na www.poctivyobchod.sk

 

Text: Tina Botková
Foto: Shutterstock