Vajce je nielen symbol Veľkej noci, ale aj potravina, ktorá sa konzumuje od nepamäti a nemala by chýbať ani v modernom jedálničku. A to je ideálna príležitosť pozrieť sa mu pod škrupinku.

Mnoho ľudí je ochotných kupovať najrôznejšie superpotraviny zo zahraničných produkcií a pritom jednu z nich máme dostupnú priamo z miestnych zdrojov. Vajce je prirodzeným zdrojom mnohých dôležitých výživných látok vrátane vysoko-kvalitných bielkovín, vitamínov a minerálov. 

Vitamín D − prevencia pred chrípkou 

Vajcia sú jeden z najbohatších zdrojov vitamínu D, čo sa týka lokálnych potravín. Dve vajcia stačia na to, aby sme pokryli jeho tretinu dennej odporúčanej dávky, čím zabojujeme nielen proti jarnej únave, ale aj proti chrípke a respiračným ochoreniam. Na jar totiž vitamín D spotrebúvame zo zásob, ktoré si naše telo vytvorilo v lete. Dôležité je jesť nielen bielok, ale aj žĺtok, v ktorom sa vitamínu D nachádza najviac. Okrem toho je vajce bohaté aj na vitamín B12, ale aj na vitamíny A, E, K. Z minerálnych látok sú vo vajci najviac zastúpené fosfor a železo. V menšej miere obsahuje aj zinok, meď, mangán, bróm či jód. 

Pravda o vajci 

Mnohí si však určite pamätajú na odporúčania, aby sme sa vajciam vyhýbali, lebo zvyšujú cholesterol. Tak ako to teda je? Je konzumácia vajec zdraviu prospešná alebo nie je? „Vajíčka už dávno nie sú takým strašiakom, ako boli v minulosti. Žĺtky síce obsahujú cholesterol, ale všetky ostatné živiny vo vajíčkach sú zdraviu prospešné. Dnes sa už cholesterolu v potrave nepripisuje taký význam pre choroby srdca a ciev, ako voľakedy. Navyše žĺtok obsahuje cenné živiny, ako cholín, lecitín, luteín a zeaxantín. Bielok je mimoriadne nízko kalorický a obsahuje hodnotné bielkoviny, bez tuku a bez cukru,“ dočítame sa na stránkach gastroenterológa Petra Minárika (www.onlife.sk). Ak ste v diétnom režime, vajíčka nekombinujte s kalorickými a tučnými jedlami ako je slanina a údeniny. 

Čerstvosť na prvom mieste 

Pred tým, ako si vajíčka donesieme domov, mali by sme skontrolovať, či sú celé, nepopraskané, škrupina by mala mať peknú vyrovnanú farbu. Aj po rozbití vajca vidíme jeho kvalitu. Blana by mala byť čistá a nepoškodená, žĺtok v odtieňoch žltej až oranžovej ľahko plávajúci v priehľadnom bielku. Ak si nie ste istí, či je vajce, ktoré máte doma, skutočne čerstvé a vhodné na konzumáciu, stačí, keď ho pred spotrebovaním ponoríte do studenej vody. Ak zostane ležať, je v poriadku. Ak sa však vajce postaví, na konzumáciu už vhodné nie je. Vajcia sa skladujú v chlade pri teplote od päť do osem stupňov Celzia. 

VEDELI STE, ŽE?

Spôsob prípravy vajec vplýva na dĺžku trávenia. Vajcia uvarené na mäkko zostávajú v žalúdku približne hodinu a trištvrte, surové vajce dve hodiny a pätnásť minút a vajce uvarené na tvrdo či ako praženica až tri hodiny. Vďaka postupnému uvoľňovaniu energie je to vhodné jedlo na raňajky, ale aj pred fyzicky náročnými aktivitami.

Foto: Shutterstock