Kedy odľahčiť jedálniček, ak nie v lete? Uvarte si dobré jedlo rýchlo, chutne, zdravo a bez obáv o svoju postavu. Stačí sa zamerať na sezónnu zeleninu, vhodnú tepelnú úpravu a báť sa nemusíte ani mäsa.

Kopec čerstvého ovocia  a zeleniny, chrumkavé šaláty, svieže polievky, bylinkami prevoňané grilované mäso či ryby – v lete je oveľa jednoduchšie stravovať sa zdravšie. Vysmážané a pečené jedlá nám viac‐menej samy od seba pripadajú menej vhodné. A to je dobre, veď kto by chcel stáť v horúčavách pri sporáku a následne odfukovať po ťažko stráviteľnom jedle?

Čerstvé ovocie a zelenina

Letná sezóna je v našich zemepisných končinách bohatá na ovocie a zeleninu, takže si ich môžeme do sýtosti dopriať v čerstvom, ale aj tepelne upravenom stave. Úplným základom je listová zelenina, ale na pultoch v supermarketoch nechýbajú ani paradajky, uhorky, papriky a ďalšie druhy zeleniny dopestovanej na Slovensku. Poslúžia do šalátov alebo ako prílohy k obedu či k večeri. Raz za čas môžeme dostať chuť aj na smoothie – a tu sa na výslnie dostáva nielen zelenina, ale aj skvelé letné ovocie – ríbezle, maliny, marhule, broskyne, čerešne či višne.

Úprava potravín

Už pračlovek istotne tušil, že jesť surové potraviny, teda v ich prirodzenom tepelne neupravenom stave, organizmu prospieva.  Ak však chceme jesť o niečo ľahšie, nemusíme sa spoliehať len na surovú stravu. Vhodné je aj tepelné spracovanie potravín:

  • varenie – pri prísnejšom diétnom režime sa odporúča varenie v pare, pri ktorom je možné regulovať teplotu pary
  • grilovanie – je skvelé, pretože jedlo pripravíme s minimom tuku a za pomerne krátku dobu (množstvo receptov nájdete v našom aktuálnom Grilovacom špeciáli)
  • rýchle restovanie – ideálne pri teplotách okolo 230 až 250 °C a na malom množstve oleja. Keď jedlo tepelne upravujeme na oleji, neodporúča sa používať veľmi kvalitné oleje s vysokým podielom polynenasýtených mastných kyselín, pretože nevydržia vysoké teploty a pri prepaľovaní vznikajú takzvané transnenasýtené mastné kyseliny, ktoré sú zdraviu škodlivé. Kvalitné oleje sú oveľa vhodnejšie do zálievok a šalátov. Na varenie, grilovanie a rýchle restovanie je dobré mať poruke olej s vyšším obsahom mononenasýtených mastných kyselín, ako sú rafinovaný olivový olej, ryžový repkový a podobne. Okrem oleja sa nemusíte báť restovať aj na masti, ktorá takisto znesie veľmi vysoké teploty.

Mäso a ryby

Ani milovníci mäsa nemusia pri odľahčenom jedálničku zúfať. Rozumne vybrané bielkoviny živočíšneho pôvodu, teda menej tučné a netučné mäsá, hydina, ryby, či zverina majú, čo sa týka ľahších obedov a večerí, zelenú. Kuracie prsia, hovädzie nakrájané na rezančeky na ázijský spôsob, šaláty s grilovaným mäsom, pečené či grilované ryby, rizotá s restovaným mäsom, cestovinové šaláty s chudým mäsom či rybou, králik s novými zemiakmi, ľahké zeleninovo‐mäsové tortily, zeleninovo‐mäsové grilované špízy, mäsové kapsy s ľahkým syrom a so zeleninou a ďalšie rýchle pochúťky sú ideálne jedlo, keď sa teploty šplhajú k tridsiatke a keď sa chceme stravovať o niečo diétnejšie.

Foto: Shutterstock