Táto tekutá vitamínová bomba je trend, ktorý sa vyskytuje naprieč všetkými spôsobmi stravovania. Uprednostňujete raw stravu, ste vegáni, vegetariáni, veľa cvičíte, či ste sa nadchli pre paleo? Nájdu sa v ňom všetci, ktorí sa zaujímajú o svoje zdravie a chcú svoj jedálniček čo najviac vylepšiť.

Čo musíte vedieť? Je správna otázka pred tým, ako začnete s tvorbou smoothie. Základné odporúčania by vám mali uľahčiť jeho stráviteľnosť a zaistiť, aby vaše telo využilo maximum obsiahnutých živín. Začíname. 

Pravidlo číslo jeden 

Nemiešajte ovocie a zeleninu. Každá z týchto zložiek sa totiž v žalúdku trávi inak a na citlivejších jedincov môže táto kombinácia pôsobiť veľmi nepríjemne a ťažko. Ale to, čo sa s ovocím miešať môže, je listová zelenina, tá totiž pôsobí neutrálne. Do smoothie určite nepridávajte orechy, ani v podobe orechových mliek. Trávia sa veľmi dlho, a preto je vhodné prijímať ich zvlášť. Z praktického hľadiska myslite na to, aby ste jednotlivé suroviny ukladali do mixéra postupne od tých najmäkších po tie najtvrdšie. Na vodu bohaté ovocie vytvorí po niekoľkých otáčkach v mixéri tekutinu, v ktorej sa veľmi ľahko rozmixujú aj tvrdšie kúsky ovocia. Tá vytvorí ideálne podmienky pre smoothie, ktoré nie je potrebné riediť vodou. 

Šťavnatý základ 

Medzi šťavnaté ovocie patria napríklad pomaranče, grapefruity alebo vodový melón. Z mäkšej zeleniny je možné použiť napríklad uhorku. Ak však nemáte nič z toho po ruke, môžete ako základ použiť fresh z odšťaveného ovocia, vodu z mladého kokosového orecha, brezovú šťavu alebo jednoducho smoothie zrieďte vodou. Ak použijete na vytvorenie tekutého základu smoothie mlieko, najlepšie domáce rastlinné, získate lahodný smoothie-milkshake. 

Pevné telo 

Na tekutú zložku poukladajte trochu pevnejšie kúsky ovocia alebo zeleniny. Stále však platí, že by nemali byť veľmi tvrdé, aby sa smoothie rozmixovalo do hladka. Použite hrušky, marhule, broskyne, bobuľovité ovocie ako sú maliny, ríbezle, černice a čučoriedky, ktoré celý nápoj doslova nadopujú antioxidačnými vitamínmi. Zelenina vhodná ako druhý stupienok je napríklad mrkva alebo cvikla.

Listy 

Či ho obľubujete alebo nie, je to geniálne riešenie. Vďaka nemu totiž týmto zaradíte zeleninu buď vo zvýšenom množstve alebo aspoň v nejakom, a to je predsa super! Takto môžete dostať dávku enzýmov a minerálov aj do svojich detí, stačí, ak zvolíte správny pomer surovín: dve tretiny ovocnej zložky a jednu tretinu listovej zeleniny. V tomto prípade zostane smoothie sladké po ovocí a deti si rozmixované šalátové listy nevšimnú. K neutrálnym chutiam, ktoré neprezradia svoj obsah, patrí napríklad špenát, kučeravý kel, ale aj klasický šalát. Zaujímavým doplnkom počas jarných mesiacov je žihľava a púpavové listy. 

Chce to dochutiť? 

Práve máte mixér plný ovocia či zeleniny a stlačením tlačidla pripravíte skutočne ako základ použiť fresh z odšťaveného ovocia, vodu z mladého kokosového orecha, brezovú šťavu alebo jednoducho smoothie zrieďte vodou. Ak použijete na vytvorenie tekutého základu smoothie mlieko, najlepšie domáce rastlinné, získate lahodný smoothie-milkshake. Pevné telo Na tekutú zložku poukladajte trochu pevnejšie kúsky ovocia alebo zeleniny. Stále však platí, že by nemali byť veľmi tvrdé, aby sa smoothie rozmixovalo do hladka. Použite hrušky, marhule, broskyne, bobuľovité ovocie ako sú maliny, ríbezle, černice a čučoriedky, ktoré celý nápoj doslova nadopujú antioxidačnými vitamínmi. Zelenina vhodná ako druhý stupienok je napríklad mrkva alebo cvikla. výživný a chutný nápoj. Ak však chcete niečo viac, práve teraz na to prichádza rad. Superpotraviny smoothie nielen obohatia, ale aj ochutia.

Čerstvá dužina z aloe vera, mladý jačmeň, spirulina či chlorella? Výborný nápad, ako nahradiť listovú zeleninu, ak ju nemáte práve po ruke. Ak chcete trošku stlmiť ochladzujúci účinok smoothie, použite čerstvý zázvor alebo kurkumu, ktoré patria medzi prírodné antibiotiká a výborne sa hodia na prípravu smoothie. Mäta, rozmarín, šalvia či levanduľa? Samozrejme, a to nielen na zlepšenie trávenia, ale aj na plnú a novú zaujímavú chuť nápoja. Okvetné lupienky ruží, kapucínka, sedmokrásky? Áno, to všetko sa smie konzumovať a bude to mať aj pridanú hodnotu pre vaše telo. Ak túžite po sladšom prevedení, pomôžu vám sušené figy a datle. Chcete smoothie hustejšie, použite lyžicu ovsených vločiek, či na dodanie energie lyžicu nepraženého kakaa či guarany. Čerešničkou na koniec je zdobenie, ktoré si môžete naozaj užiť. Ovocie, semienka, jedlé kvety. Fantázii sa medze nekladú. 

Extra TIP: Už ste určite prišli na to, že smoothie nechutí dobre, ak je teplé. Preto ak máte výkonnejší mixér, tak si aspoň časť ovocia zamrazte, pretože všetko, čo je v ňom umiestnené, zahreje. Okrem toho tak môžete prísť aj o enzýmy a niektoré vitamíny, a tým pádom o výhody raw stravovania. Pridávaním mrazeného ovocia teda nielenže ušetríte svoj čas, ktorý by ste venovali chystaniu, šúpaniu a krájaniu, ale prispejete aj k správnej výživovej hodnote nápoja.

V prípade skutočne výkonného profesionálneho mixéra môžete smoothie pripraviť z kompletne zamrznutej kopy ovocia. Takto môžete docieliť aj výrobu kvalitnej vegánskej smoothie zmrzliny. V prípade, že aj tak chcete smoothie zriediť vodou, prípadne rastlinným mliekom, pridajte ich tam v podobe kociek ľadu.

 

Foto: Shutterstock