Jarné mesiace logicky lákajú na odľahčenie jedálnička, ale aj do zásadného upratovania v kuchyni. Či už sa pustíte do detoxu alebo máte v pláne vykonať kompletnú revíziu kuchynských zásob, tento reštart urobte tak, aby vás stál čo najmenej energie a aby vás aj bavil.

Domáca inventúra 

Ako sa potravinám, ktoré nás zbytočne zaťažujú, najlepšie vyhnúť? Jednoducho. Treba si urobiť revíziu v kuchyni. Zamerať sa na obsah chladničky a špajzy. Začnite tým, že skontrolujete dátum spotreby všetkého, čo sa vo vašich zásobách nachádza. Je to síce kruté, ale čo je po záruke, nekompromisne vyhoďte. Potraviny, ktoré sú pri odľahčenom jedálničku nevhodné, skúste rozdať. Takéto generálne upratovanie vás bude inšpirovať k tomu, aby ste sa skutočne zamysleli nad tým, čo nakupujete a následne aj jete. 

Naučte sa skladovať 

Najjednoduchšie je držať sa návodov výrobcov. Suché potraviny uskladňovať v suchu, niektoré aj na tmavom mieste. Dobre vysušené obilniny a strukoviny vydržia v špajze aj viac rokov, dôležité je, aby boli dobre zabezpečené proti napadnutiu hmyzom. To platí aj pre múky. Rovnako aj orechy a semená – tým vyhovuje nižšia teplota ako bežná izbová.

Čerstvé strukoviny, ako je napríklad hrášok, fazuľka sa uskladňujú v spodnej časti chladničky. Aj ostatné čerstvé potraviny, mliečne výrobky a mäso uložte v chladničke v zónach, ktoré sú na jednotlivé potraviny určené. Častou chybou je napríklad skladovanie za studena lisovaných olejov, ktoré by mali byť umiestnené vo dverách chladničky. 

Nakupujte s rozumom 

A ideálne aj s vopred pripraveným nákupným zoznamom. Nakupovať intuitívne sa veľmi neoplatí, pretože vtedy zvyčajne pristane v košíku to, čo v skutočnosti nepotrebujeme, nemusíme alebo nemali by sme jesť a napokon to zjeme, alebo v tom horšom prípade sa potraviny ocitnú v koši, lebo im skončí záruka. Ďalšie pravidlo: Nenakupujte hladní. Hlad je zlý radca, vzbudzuje pocit, že všetko, čo vidíme, by sme najradšej zjedli.

Najlepšie je premyslieť si nákupný zoznam na týždeň vopred. Samozrejme, čerstvé veci ako ovocie a zeleninu nakupovať častejšie. A čo by nemalo  v nákupnom zozname chýbať? Pečivo, zelenina a ovocie, strukoviny, mäso a ryby, rastlinné bielkoviny, mliečne výrobky, oleje, koreniny a bylinky, celozrnné a obilné výrobky, prílohy, orechy a semená a napokon aj nápoje. Po inventúre v kuchyni už budete vedieť, čo vám doma chýba a z čoho máte vytvorené zásoby. 

Základný inštinkt 

Ako sme už povedali na začiatku, jarné mesiace lákajú na to, aby sme sa očistili. Poďme sa teraz pozrieť na jedlo, ktoré by mohlo tvoriť základ ľahkého, zdravého ale chutného jedálnička. Nevynechávajte tuky. Sú základným zdrojom energie. Doma by ste mali mať kvalitné oleje rastlinného pôvodu. Nevyhýbajte sa však ani tým, ktoré sú živočíšneho pôvodu. Odporúča sa ich prijímať najmä z mliečnych výrobkov. Pomer rastlinných tukov k živočíšnym by mal byť podľa výživových poradcov 2:1. A čo sacharidy? Sú zdrojom vlákniny, minerálnych látok, stopových prvkov a vitamínov. Ak začnete cukry ignorovať, znížia sa vám mentálne schopnosti a položíte základný kameň dlhodobej únave.

Samozrejme, nemáme na mysli čokoládu namiesto obeda. Zdraviu prospešné sacharidy sa nachádzajú v celozrnnom pečive, cestovinách a cereáliách, v strukovinách a v ovocí. Z nákupných zoznamov nevyškrtávajte ani bielkoviny. Sú potrebné na tvorbu svalovej zložky i celkovej imunity. Voľte menej tučné a netučné mäso, hydinu, ryby, vajcia, tvrdé a polotvrdé syry. Podľa odporúčaní WHO, ktoré by bolo fajn si osvojiť, by pomer jednotlivých živín mal byť nasledovný: bielkoviny 15 %, tuky 30 % a sacharidy 55 %. 

Dúšok dobrého pitia 

Do pitného režimu patrí všetko, čo obsahuje vodu. Základom by mala byť kvalitná pitná voda, doplnená o nesladené čaje, sem-tam nejaká minerálka a ovocné šťavy. Netreba však zabúdať ani na vodu, ktorá sa nachádza v polievkach, ovocí a zelenine. Odporúča sa vypiť 0,3 litra tekutín na 10 kilogramov hmotnosti denne. Tento údaj prispôsobte svojim fyzickým výkonom, ale aj vlastnému pocitu – rovnako, ako keď budete upravovať svoje stravovacie návyky a plánovať super zdravý jedálniček. 

 

Foto: Shutterstock