Desiata je dôležitá súčasť denného príjmu potravín nielen u dospelých, ale najmä u detí. Aj keď je doba hektická, nemali by sme podceňovať jej význam a venovať jej viac pozornosti.

Základom všetkého sú samozrejme raňajky, ktoré telo potrebuje na naštartovanie organizmu po  celonočnom hlade. Pokiaľ dieťa odíde ráno z domu hladné a bez desiatej, nebude mať dostatok energie, čo sa rýchlo prejaví únavou a nedostatočnou schopnosťou sústrediť sa. Vynechanie prvého jedla núti deti doobeda konzumovať sladkosti a sladené nápoje, pretože telo potrebuje energiu – cukor. „Štatistiky ukazujú, že čoraz viac detí ráno neraňajkuje. Najčastejšia chyba, ktorú rodičia robia, je to, že dieťa so sebou do školy desiatu vôbec nedostane a je odkázané na školský bufet či automat, kde si kúpi nejakú sladkosť,“ upozorňuje kardiológ a viceprezident Ligy proti obezite Ivan Majerčák. Raňajky a desiate by sme určite nemali podceňovať, energeticky môžu tvoriť až 40 % denného príjmu potravín a preto by nám malo patrične záležať na tom, čo naše deti budú konzumovať.

Ako na to?

Súčasťou každej správnej desiatej by mali byť obilniny – pečivo, alebo cereálie, ktoré obsahujú sacharidy pre činnosť mozgu a vlákninu pre dobré trávenie. Bolo by dobré, aby tvorili približne štvrtinu objemu, rovnako ako bielkoviny, ktoré by mali byť rastlinného (strukoviny) aj živočíšneho pôvodu (tvaroh, jogurt, syr, cottage cheese, kvalitná šunka, vajíčko...)

Zostávajúcu polovicu doplní ovocie a zelenina, ideálne v čerstvom, surovom stave. Ideálny je teda napríklad sendvič z tmavého chleba s tvarohovou nátierkou, so šunkou, pridáme na hranolčeky nakrájanú mrkvu a kaleráb, pár bobuliek hrozna, či mesiačikov jablka. Pre väčších hladošov môžeme prisypať napríklad vlašské orechy alebo mandle. Jednoznačne by sme sa mali vyvarovať výrobkov s voľne nasýtenými tukmi (maslo, masť), so skrytými nasýtenými tukmi (salámy, buchty, kysnuté koláče, croissanty, hot dog, hamburgery, pizza), sladkostí a sladených nápojov.

Vlastnoručná skúsenosť

Nestačí pripraviť správnu desiatu, musíme sa postarať, aby ju dieťa v škole aj zjedlo. Je dokázané, že záujem dieťaťa o konzumáciu jedla zvýšime tým, že sa na jeho príprave bude samo podieľať, čo nám ako bonus môže pomôcť ľahšie zvládnuť raňajší zhon. Zároveň by jedlo malo byť farebne aj chuťovo pestré a nemalo by byť každý deň rovnaké, skúste prestriedať slané aj sladké dni, pevné či mixované varianty, ale ak nie je skutočne na žiadnu prípravu ráno čas, majte doma po ruke vždy aspoň ovocie. Určite je na desiatu lepšie jablko, či banán ako keksík z bufetu.

„Štatistiky ukazujú, že čoraz viac detí ráno neraňajkuje. Najčastejšia chyba, ktorú rodičia robia, je to, že dieťa so sebou do školy desiatu vôbec nedostane a je odkázané na školský bufet či automat, kde si kúpi nejakú sladkosť.“

Foto: Shutterstock