Poznáte to: jeden citrón denne a ste zdraví ako rybička. Teraz v zime je ten správny čas na túto vitamínovú bombu nezabúdať, keď si budete chystať šalát, omáčky, čaje, ale aj múčniky či dezerty.

Na citróne je zaujímavé, že obsahuje až deväťdesiat percent vody. Zvyšok tvoria organické citrónové kyseliny, vápnik, draslík, fosfor, horčík, železo a zinok. A nesmieme zabúdať na vitamín C. V sto gramoch citróna sa nachádza 45-50 miligramov bojovníka proti prechladnutiu. Citrón je vďaka svojmu zloženiu perfektným spojencom, keď potrebujeme posilniť imunitný systém a obranyschopnosť organizmu.

Dokáže toho ale oveľa viac ako len zabojovať proti chrípke:

  • redukuje kyslé prostredie v tráviacom systéme, čím pomáha pri trávení
  • zabraňuje krvácaniu z ďasien
  • posilňuje vlasy, pokožku aj nechty
  • pôsobí preventívne proti kŕčovým žilám
  • pôsobí proti rakovinovému bujneniu
  • reguluje vysoký krvný tlak
  • znižuje hladinu cholesterolu
  • zlúčeniny, ktoré sa nachádzajú v celom citróne, majú pozoruhodný účinok proti bakteriálnej a plesňovej infekcii 
  • pôsobí ako antidepresívum

Herecká finta

Citrón je aj lokálne antiseptikum, ktoré zabráni tomu, aby dochádzalo ku kvaseniu v dutine ústnej. Tým zabráni procesom, ktoré spôsobujú nie príliš príjemný dych. Svoje o tom vedia herci. Tí pijú citrónovú šťavu s trochou medu, čím si na pľaci a na doskách, ktoré znamenajú svet, zaistia sladký dych.

Jedlá kôra

Väčšina citrónov, ktoré sa k nám dovážajú, je chemicky ošetrená. Keď v obchode natrafíte na citrón v bio kvalite, kúpte si ho. Liečivá je totiž aj kôra citróna a nielen to! Kôra z citróna obsahuje 5 až 10× viac živín ako šťava! Stačí citrón dobre poumývať a žltú časť nastrúhať do šalátu, alebo kôru využiť pri príprave tort a dezertov. Nestratí sa ani pri pečených a dusených rybách, alebo do rôznych marinád a omáčok. S citrónovou kôrou sa dobre narába aj tak, že citrón ošúpete, dáte do mrazničky a nastrúhate ju až po zamrazení. 

Foto: Shutterstock